Thursday, September 27, 2007

Quark, partikel terkecil

Berawal dari Yunani, para filsuf saat itu berfilsafat mengenai penyusun terkecil setiap materi, Jazirah Arab yang disinggung oleh Hans sebagai pemegang "obor pengetahuan" berikutnya setelah Yunani, ilmu alkemi, reaksi nuklir yang "menceritakan" pada kita tentang keberadaan atom, proton dan neutron, sampai temuan saat ini mengenai satuan materi yang lebih kecil, yaitu quark.Nuklei atom tidak stabil dengan lebihan neutron mungkin melalui reput β−, di mana neutron dituker menjadi proton, elektron dan antineutrino jenis elektron (antizarah bagi neutrino):
Proses ini diselaras oleh interaksi lemah. Neutron bertukar kepada proton melalui pancaran
W− boson maya. Pada tahap quark, pancaran W− menukar quark jenis bawah kepada quark jenis atas, menukar neutron (satu quark atas dan dua quark bawah) kepada proton (dua quark atas dan satu quark bawah). W− boson maya kemudian reput kepada satu electron dan antineutrino.
Pereputan Beta sering kali berlaku pada hasil sampingan pembelahan kaya-neutron dalam logi nuklear. Neutron bebas turut reput melalui proses ini. Ini merupakan sumber jumlah tinggi elektron antineutrinos yang dihasilkan oleh reaktor pembelahan.Dalam sains fisikal, satu fasa adalah satu set keadaan sistem fisikal makroskop yang mempunyai komposisi dan ciri-ciri fisikal yang seragam (iaitu ketumpatan, struktur kristal, indeks bias dan lain-lain). Contoh fase yang paling biasa ialah pejal, cair dan gas. Selain itu, terdapat juga plasma, plasma quark-gluon, kondensasi Bose-Einstein, kondensasi fermion, partikel pelik (strange matter), hablur cair, superfluid dan supersolid, serta fase paramagnet dan feromagnet bahan bermagnet.
Fase juga kadangkala dipanggil keadaan padat, namun istilah ini boleh menyebabkan kekeliruan dengan keadaan termodinamik. Sebagai contoh, dua gas pada tekanan yang berlainan mempunyai keadaan termodinamika yang berbeda, tetapi keadaan fase yang sama.


Sumber Bacaan : Wikipedia Indonesia